Heb je er al eens over nagedacht om je juridische documenten, belangrijkste bestanden en zakelijke e-mails te beveiligen? Met een digitale handtekening zorg je voor een digitale zetel op elk gewenst document. Het biedt veel voordelen, zoals een verbetering van de veiligheid, een wereldwijd geaccepteerd systeem en de hoogst mogelijke standaard.

Voordat je met jouw bedrijf overstapt op digitaal ondertekenen moet je echter van enkele belangrijke zaken op de hoogte zijn. Deze zaken worden in dit blog nader toegelicht. Lees daarom snel verder en zorg dat je goed geïnformeerd bent!

Verschillen digitale handtekening en elektrische handtekening

Wanneer je jouw handtekening op een elektronische drager traceert om een pakje af te halen of een levering af te halen bij een koerier, maak je gebruik van een elektronische handtekening.

Een digitale handtekening is echter iets anders. Bij digitale documenten kunnen gebruikers hun handtekening traceren op bijvoorbeeld een tablet. Dit wordt vaak gedaan met de vingertoppen. Met een elektronische handtekening krijg je niet dezelfde encryptiefuncties geboden als bij een elektrische handtekening. Hierdoor is het een betere optie voor het beveiligen van minder belangrijke documenten.

Digitaal certificaat is vereist

Om de codering voor een digitale handtekening uit te voeren, heb je een digitaal certificaat nodig. Hier kun je een certificaatautoriteit voor benaderen. Heb je een grotere organisatie? Dan kun je zelf jouw certificaatautoriteit tot stand brengen. Kleinere- en middelgrote bedrijven dienen hun certificaat van een CA-bedrijf te kopen.

Daarnaast zijn er nog leveranciers van digitale handtekeningen die een aantal op maat gemaakte oplossingen bieden. Het digitaal ondertekenen dan gaat via een abonnement of een systeem waarbij wordt betaald per transactie.

Wereldwijd erkend

Digitale handtekening worden wereldwijd wettelijk erkend. Dit kwam tot stand toen in 2000 de E-Sign Act werd getekend. In de Europese Unie werd in 1999 de richtlijn voor elektronische handtekeningen aangenomen, wat in hield dat digitale handtekeningen op legale documenten geldig zijn als handgeschreven handtekening.